Irrationele besluitvorming: opt-in versus opt-out

  Als het gaat om besluitvorming zijn er een aantal (irrationele) factoren die een enorme impact hebben op de te maken keuze. Een van de belangrijkste is of de keuze wordt aangeboden als een opt-in (actief aangeven dat je iets wilt) of een opt-out (actief aangeven dat je iets niet wilt). Aangezien mensen vaak kiezen […]

In de virtuele collegebanken!

Vandaag heb ik mij ingeschreven voor de online cursus ‘A Beginner’s Guide to Irrational Behavior’ van Dan Ariely (Duke University). Ik ben erg benieuwd niet alleen naar de inhoud van de college’s, maar ook naar de werking van de virtuele college omgeving en (sociale) interactie mogelijkheden.    

De psychologie van effectief overtuigen

In deze video worden de 6 be√Įnvloedingsprincipes van Robert Cialdini – wederkerigheid, schaarste, autoriteit, consistentie, sympathie en consensus – uitgelegd. Op basis van wetenschappelijk onderzoek toont hij eens te meer aan dat onze beslissingen¬† minder rationeel tot stand komen dan we graag doen geloven. Juist voor marketeers zijn deze principes interessant, want ze zijn eenvoudig […]