Irrationele besluitvorming: opt-in versus opt-out
Posted on: 3 april 2013, by : Mark van IJzendoorn

 

Als het gaat om besluitvorming zijn er een aantal (irrationele) factoren die een enorme impact hebben op de te maken keuze. Een van de belangrijkste is of de keuze wordt aangeboden als een opt-in (actief aangeven dat je iets wilt) of een opt-out (actief aangeven dat je iets niet wilt). Aangezien mensen vaak kiezen voor de ‘weg van de minste weerstand’ leidt een opt-out tot aanzienlijk meer keuzes dan een opt-in (wat de keuze ook is….). Daarnaast is het antwoord dat als default (standaard) wordt aangeboden nogal bepalend. Wederom op basis van de ‘weg van de minste weerstand’ zijn mensen veel vaker geneigd om voor de default te gaan. Ons keuzeproces wordt – waarschijnlijk meer dan ons lief is –   gestuurd door irrationele factoren. Een wetenschap waar een marketeer in de praktijk – binnen de grenzen van het betamelijke natuurlijk – zijn voordeel mee kan doen. In onderstaande video komen beide mechanismen uitgebreid aan de orde.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *