Inzet social media bij BtB verkoop
Posted on: 15 augustus 2011, by : Mark van IJzendoorn

De discussie rond de inzet van social media binnen BtB concentreert zich – gelukkig – als weer een tijdje op de (strategische) toepassing ervan. Discussies over de vraag wat social media nu precies zijn, of het om een hype gaat en of bedrijven in een BtB omgeving iets met social media zouden moeten, zijn inmiddels naar de achtergrond verdwenen.

De belangrijkste redenen voor bedrijven om social media in te zetten zijn:

  • Communicatie en interactie met klanten en prospects
    • Informeren en een dialoog aangaan
    • Vergroten van de binding (loyaliteit bevorderen)
    • Delen van meningen en ervaringen
  • Vergroten van de naamsbekendheid en reputatiemanagement
    • Laden van je merk
    • Aandacht voor je merk
    • Claimen van autoriteitspositie (mentaal marktleiderschap)
  • Traffic genereren
  • Research en service
    • Webcare
    • Inzet bij productontwikkeling
    • Markt- en klantonderzoek
  • Zoekmachine optimalisatie

Hiermee lijkt de toepassing van social media zich vooral te concentreren rond de thema’s service, PR en (marketing)communicatie. Minstens zo interessant is echter de mogelijke toepassing van social media bij verkoop. Foursquare en Groupon zijn hier voorbeelden van, maar worden in Nederland nog weinig toegepast en richten zich voornamelijk op BtC. Op het gebied van BtB is het aantal toepassingen nog gering. Op zichzelf opvallend, aangezien het inzetten van je zakelijke offline netwerk ten behoeve van verkoop zeer gebruikelijk is. Opvallend ook omdat sociale netwerken als LinkedIn en Facebook zich – in ieder geval in theorie – prima lijken te lenen voor een meer actieve, verkoopgerichte inzet. Bijvoorbeeld door het gericht activeren van mond-tot-mond reclame (WOM). Uiteraard moet spammen voorkomen worden, maar er moeten toch mogelijkheden zijn binnen de grenzen van de ‘social media mores’? Wie kent initiatieven op dit vlak of heeft hier ervaring mee?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *